درس چهارم اخلاص
101) به فرمایش قرآن جن و انس برای چه هدفی خلق شده اند؟
1- کسب کمالات 2- کسب منفعت خود آنان 3- عبادت و بندگی 4- بهره مندی از مواهب دنیا
102) توحید عبادی .................. و راه استواری است که انسان را به .................. می رساند.
1- بندگی خداوند – حقیقت عبادت 2- قرب الهی – مسیری پیش رونده
3- مسیری پیش رونده – قرب الهی 4- حقیقت عبادت – بندگی خداوند
103) توحید عبادی ثمره ی کدام یک از انواع توحید است؟
1- ربوبی 2- عملی 3- نظری 4- صفاتی
104) تحقق توحید عبادی در ابعاد مختلف آن عبارت است از این که:
1- اجتماع انسانی زمینه را برای تحقق توحید در شخصیت افراد ایجاد نماید
2- انسان با دخالت در امور اجتماعی جامعه را صحنه ی تحقق توحید نماید
3- اجتماع انسانی حاکمیت ستمگران را نپذیرد و ولایت طاغوت را نفی کند
4- انسان تلاش کند تا شخصیت فردی و حیات اجتماعیش تجلی گاه توحید باشد
105) بندگی خداوند و عبودیت او همان.................. است که حقیقت آن با قرار گرفتن در ................. محقق می شود.
1- صراط مستقیم – اسلام 2- دین و صراط مستقیم – صراط مستقیم
3- دین و صراط مستقیم – اسلام 3- اسلام - صراط مستقیم
106) راه یابی هر کس به صراط مستقیم و پیروی از دین خدا، معیار تعیین کدام مورد است؟
1- پای بندی به دستورات الهی 2- پاداش و مجازات آخرت 3- پاداش و مجازات دنیا 4- مراتب بندگی افراد
107) مراتب بندگی هر کس وابسته به چیست؟
1- راه یابی وی به صراط مستقیم و پیروی از دین خدا 2- کسب کمالات مختلف و استفاده از آن در زندگی
3- میزان علم و دانش و بهره مندی از خرد و تفکر در امور دنیا 4- حفظ ارزش های اخلاقی و پای بندی به آن ها
108) زندگی آدمی صحنه ی نزاع کدام یک از موارد با یکدیگر است؟
1- عقل و نفس 2- انسان و شیطان 3- بندگی خدا و هوای نفس 4- جسم و روح
109) کدام گزینه صحیح نیست؟
1- اخلاص در بندگی و عبادت، یگانه دانستن خدا توسط انسان است
2- خداوند از ما خواسته است که از عبادت شیطان دور شویم و به بندگی او درآییم
3- خداوند از ما خواسته است که با اراده ی خود بندگی و عبودیت را تحقق بخشیم
4- خداوند دوری از شیطان و رو به خدا آوردن را به صورت گرایشی فطری در ما قرار داده است
110) دوری کامل از شیطان و کمال بندگی در کدام گزینه قابل مشاهده است؟
1- یاد آوری عهد و پیمان انسان با خداوند در دوری از شیطان
2- عدم دسترسی شیطان به فرد و نا امیدی او از انسان
3- یادآوری عهد و پیمان انسان با خداوند درعبودیت خدا
4- عدم دسترسی شیطان به انسان و نا امیدی فرد از شیطان
111) کدام یک از موارد، از نتایج پیشروی انسان در مسیر توحید عبادی محسوب نمی شود؟
1- بالاتر رفتن درجات فرد در بهشت 2- افزایش مراتب کمال و گرایش های فطری
3- گرامی تر شدن مقام فرد در نزد خدا 4- بیشتر شدن درجات اخلاص فرد
112) «جهت گیری زندگی به سمت و سوی الهی» و «انجام کارها برای رضای خدا»، به ترتیب مصداق کدام یک از موارد زیر است؟
1- توحید ذاتی – توحید ذاتی 2- توحید عبادی – توحید افعالی
3- توحید ذاتی – توحید افعالی 4- توحید عبادی - توحید عملی
113) کدام یک از موارد زیر از نتایج توحید عملی محسوب نمی شود؟
1- احساس لذت واقعی از زندگی 2- اطمینان و آرامش روانی
3- بهره مندی از لذت های دنیوی 4- کسب زیبایی های معنوی
114) زندگی پیشوایان دینی علیهم السلام حاکی از آن است که:
1- آنان با کمالات معنوی خود راه دستیابی به عبودیت خداوند را دریافته اند و به مقام عصمت رسیده اند
2- آنان به دلیل عصمت خویش در عین بهره مندی از لذت های دنیا از کسب کمالات معنوی نیز دور نمانده اند
3- آنان به دلیل اخلاص خود درعین کسب زیبایی های معنوی از لذت ها ی دنیا نیز بی نصیب نمانده اند
4- آنان همه ی کمالات، زیبایی ها، خوبی ها و مقام قرب و نزدیکی به خداوند را از راه بندگی به دست آورده اند
115) اولین قدم برای ورود به بندگی و صراط مستقیم کدام است؟
1- اخلاص در عمل 2- ایمان به خدا 3- عمل صالح 4- حق پذیری
116) کدام مورد تسلیم در برابر حقیقت را به دنبال ندارد؟
1- تبعیت از عقل 2- تبعیت از دل 3- خضوع در مقابل حق 4- نداشتن عناد با حق
117) نتیجه ی خضوع در برابر حق کدام است؟
1- سهولت ورود به مسیر بندگی و تسریع موفقیت ها 2- تبعیت از عقل و پذیرش سخنان حق
3- سهولت در تصمیم گیری و پذیرش خیرخواهی دیگران 4- تصدیق خیرخواهی دیگران و تبعیت از عقل
118)«دل» در دوست داشتن خود تابع کدام است؟
1- عقل و هوی و هوس 2- عقل و تدبیر و تفکر 3- هواهای نفسانی 4- مصلحت فردی
119) کدام مورد نتیجه ی پاسخگویی به ندای دل محسوب می شود؟
1- حسرت و نا امیدی در دنیا 2- ندامت و پشیمانی در دنیا
3- حسرت و نا امیدی در آخرت 4- ندامت و پشیمانی در قیامت
120) حقیقت اسلام چیزی نیست جز .................. و بزرگ ترین حق عبارت است از ................ .
1- تبعیت از عقل – عبودیت خداوند و بندگی او 2- تبعیت از عقل – سخن خدا و راهنمایی های او
3- تسلیم بودن در برابر حق- عبودیت خداوند و بندگی او 4- تسلیم حق بودن – کلام خداوند و هدایت او
121) همراه شدن عمل صالح با ایمان در آیات قرآن کریم با کدام گزینه مطابقت دارد؟
1- انسان مؤمن هرگز با هیچ بهانه ای دست از کار و تلاش بر نمی دارد
2- لازمه ی شناخت مسیر حق و حقیقت، پا گذاشتن به میدان عمل و تلاش است
3- ایمان شرط عمل صالح است و اگر ایمان نباشد عمل صالح فاقد هر گونه ارزش است
4- انسان مؤمن با امید به کفایت ایمان خود شرایط عمل صالح را به انتظار می نشیند
122) ائمه ی اطهار علیهم السلام با کدام انحراف در خصوص عمل صالح قاطعانه ایستادگی کردند؟
1- کفایت ایمان برای دستیابی به سعادت 2- برداشت نادرست از مفهوم سعادت
3- کفایت عمل صالح برای دستیابی به سعادت 4- برداشت نادرست از مفهوم عمل صالح
123) کدام عبارت نادرست است؟
1- برای سعادتمند شدن داشتن شناسنامه ی مسلمانی و عنوان شیعه بودن به تنهایی کافی نیست
2- برای سعادتمند شدن علاوه بر عمل و جدیت در مسیر حق، عنایت ها و هدایت ها و الطاف الهی نیز کارساز و مؤثر خواهد بود
3- در منطق اسلام مؤمن کسی است که برای رسیدن به سعادت علاوه بر ایمان، اهل عمل هم باشد
4- در منطق اسلام سعادت هر کس وابسته به عمل اوست و فرزندان پیامبر صلوات الله علیه از برکات وجود او بهره مند می شوند
124) فرمایش پیامبر صلی الله علیه و أله و سلم خطاب به دختر گرامیشان حضرت زهرا سلام الله علیها در لزوم انجام عمل صالح بیانگر چیست؟
1- بی اثر بودن انتساب حضرت زهرا سلام الله علیها به پیامبر صلی الله علیه و أله و سلم
2- سخت تر بودن تکالیف افراد به نسبت میزان ایمان آن ها و درجات و مقامات الهی آنان
3- عدم امکان بهره مندی از هدایت ها و الطاف الهی و عنایات ربوبی در مسیر حق
4- عدم کفایت ایمان در رستگاری و بطلان امتیاز انتساب به پیامبر صلوات الله علیه
125) هشدار قرآن کریم در سوره ی آل عمران: «از آتشی که برای کافران آماده شده بپرهیزید»، بیانگر لزوم توجه به کدام گزینه برای تقویت عبودیت و توحید عملی است؟
1- افزایش معرفت در توحید نظری 2- افزایش پای بندی به راز و نیاز با خدا
ا3- مداومت در توجه به همراهی ایمان و عمل صالح 4- مداومت در توجه به معاد و روز قیامت
126) در مورد هشدار قرآن کریم در سوره ی آل عمران:«از آتشی که برای کافران آماده شده بپرهیزید»، کدام گزینه صحیح است؟
1- لازمه ی عمل صالح، اعتقاد به معاد و روز حساب است 2- لازمه ی اعتقاد به معاد، آماده نمودن خود برای آن است
3- لازمه ی اعتقاد به معاد، افزایش معرفت در توحید است 4- لازمه ی عمل صالح، جهت الهی دادن به کارهاست
127) کدام یک از ترجمه ی آیات زیر جزئی از توحید عملی محسوب می شود؟
1- ای نفس به آرامش رسیده، خشنود و خدا پسند به سوی پروردگارت بازگرد
2- از آتشی که برای کافران آماده شده بپرهیزید<span dir="ltr" style="line-height:
:: موضوعات مرتبط:
,
,
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1