درس اول
1 – آیه های زیر را ترجمه کرده و دو پیام برای آن بنویسید .
یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله و الله هوالغنی الحمید
......ای مردم..... شما نیازمندان خداوند هستید .....خدا بی نیاز و ستوده است
2 – نیازمندی جهان به خداوند را با استدلالی توضیح دهید .
مقدمه اول : ما و این جهان پدیده هستیم و وجودمان از خودمان نیست .
مقدمه دوم : موجوداتی که وجودش از خودش نباشد برای موجود بودن نیازمند دیگری است
نتیجه : پس ما در این جهان در پیدایش و در بقا نیازمند خدا هستیم که ما را پدیدآورد .
3 – آیا نیازمندی موجودات به خداوند فقط به مرحله ای پدیدار شدن اختصاص دارد ؟
پاسخ خود را با ذکر مثال توضیح دهید
خیر –بلکه در تمام مراحل هستی و زندگی به او نیازمندند . رابطه ی وجود داشتن ما با وجود خداوند مانند پرتو های نور با منبع آن است. همانطور که اگر رابطه ی نور با منبع آن قطع شود اثری از نور باقی نمی ماند اگر رابطه ی جهان با خدا قطع گردد دیگر اثری از جهان باقی نخواهد ماند .
4 – چرا قرآن کریم خداوند را غنی و سایر مخلوقات را فقیر خوانده است ؟
هرچه انسان در کسب کمالات پیش رود نسبت به دیگران غنی تر و کامل تر می شود اما نسبت به خداوند همچنان فقیر است زیرا خود و همه ی کمالاتش از خدا سرچشمه میگیرد .
5 – انسان هر قدر به معنای حقیقی کامل تر می شود ...فقر و نیازمندی... خود به خداوند را بهتر درک میکند و ... بندگی و عبودیتشان.... در پیشگاه خداوند قویتر و بیشتر می شود .
6 – ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش
این شعر چه پیامی دارد ؟
هر چیزی که وجودش از خودش نباشد برای موجود بودن نیازمند به دیگری است
7 – هیچ یک از پدیده ها نمی توانند به خلق متکی و از غیر خود بی نیاز باشند .
صحیح غلط *
8 – پیام آیه شریفه (( و یات به خلق جدید )) کدام مورد است ؟
الف ) حیات مجدد انسان ب ) ارسال انبیاء الهی * ج ) خلق موجودات د) عدل الهی
9 – کدام انسان فقر خود به خدا را بهتر درک می کند ؟
الف ) هرچه در کسب کمالات بیشتر پیش رود* ب ) هر چه دردمند تر و محتاج تر باشد
ج ) خود را با سایر مخلوقات مقایسه کند د ) همه ی موارد
10 – کدام عبارت صحیح است ؟
الف ) هر چیزی برای موجود بودن نیازمند به دیگری است
* ب ) ما و مجموعه جهان در پدید آمدن نیازمند به دیگری هستیم
ج ) ذات ما و اشیای موجود در عالم مساوی با موجود بودن است
د ) نیازمندی موجودات به خداوند فقط به مرحله پدیدار شدن اختصاص دارد
11 – اگر موجود جزء ذات ما قرار داشت ، آنگاه می توانستیم باشیم و می توانستیم نباشیم
صحیح غلط *
12 – عبارت الله نورالسماوات و العرض بیانگر چیست ؟
اگر اثری از نور وجود روشنایی هستی در آسمانها و زمین مشاهده می شود از خداوند است .
درس دوم
1 – توحید یعنی چه ؟
به معنای یگا نگی و بی همتایی است .
2 – مراتب توحید نظری را نام برده و یکی را به دلخواه تعریف کنید ؟
1- توحید ذاتی 2- توحید افعالی 3- توحید صفاتی
3 – توحید ذاتی یعنی چه ؟ توضیح دهید .
منظور از توحید ذاتی این است که خداوند در ذات خود یکتاست و تنها ذاتی است که از هیچ جهتی به هیچ موجودی نیازمند نیست او تنها مبدا و خالق جهان است . موجودات همه از او هستند و او از چیزی بوجود نیامده است .
4 – یک دلیل بر اثبات توحید ذاتی بنویسید ؟
اگر چند مبداء و چند خالق برای جهان تصور کنیم هرکدام از آنها را محدود و ناقص فرض نموده ایم زیرا هر یک از خدایان کمالاتی را باید داشته باشند که دیگری آن کمالات را ندارد وگر نه همگی عین همدیگر می شوند و دیگر و چند خدا نیستند ، چنین خدایان ناقصی نیازمند هستند و هر یک به خالق کامل و بی نیازی احتیاج دارد که نیاز او را بر طرف نماید ، در حالی که خدا آنجوری است که نیازمند نباشد پس خدا به معنای موجود بی نیاز فقط یکی باید باشد
5 – توحید افعالی را تعریف کرده و شاخه های آن را نام ببرید .
خداوند برای اداره جهانی که خود آفریده نیاز به هیچ یک از مخلوقات خود ندارد ، همچنین هیچ مخلوقی در کارهای خویش بی نیاز و مستقل از خدا نمی تواند عمل کند زیرا هر موجودی هر چه دارد از خدا دارد . هر فعلی و هر کاری در جهان متکی به نیرو و قدرت خداست و همه آثاری که از مخلوقات ظاهر می شود به اذن واراده اوست .
1 – توحید در مالکیت 2 – توحید در ولایت 3- توحید در ربوبیت
6 – وقتی می گوییم شفا بخشی دارو از خداست ، منظور چیست ؟
که این قدرت و اراده خداوند است که سبب می شود دارو در شفابخشی انسان تاثیرگذار باشد
7 – شرک افعالی یعنی چه ؟ با ذکر نمونه ای توضیح دهید
اگر کسی تصور کند که مخلوقات در افعال و کارهای خود مستقل از خدا عمل می کنند و خداوند برخی از کارهای جهان را به مخلوقات خود واگذار کرده گرفتار این نوع از شرک شده است . گاهی شرک افعالی بطور مخفی و پنهان وارد اندیشه ی برخی انسانها می شود . بطور مثال : کسی که فکر کند آب و دارو در رفع تشنگی و شفابخشی مستقل از خداوند تاثیر می گذارند به شرک خفی دچار شده است .
8 – توحید صفاتی یعنی چه ؟
به این معناست که میان ذات خداوند و صفات او و میان صفاتش با یکدیگر جدایی و یگانگی نیست و صفاتش عین ذاتش می باشد .
9 – توحید در ربوبیت را توضیح دهید .
(( رب )) آن صاحب اختیاری است که تدبیر امور به دست اوست . خداوند تنها مالک و ولی جهان است ، بطور طبیعی ، تدبیر و پرورش همه ی مخلوقات را در اختیار دارد . اوست که مخلوقات جهان را تدبیر میکند و بسوی آن مقصدی که برای آنها معین فرموده است ، هدایت می کند و به پیش می برد .
10 – عالی ترین مرتبه توحید از دیدگاه امام علی ...توحید صفاتی... است .
11 – آیه شریفه (( افرایتم ما تحرثون ، انتم تزرعونه ام نحن الزارعون )) اشاره به کدام توحید دارد ؟
الف ) ذاتی ب ) مالکیت *ج ) ربوبیت د ) ولایت
12 – عبارت قرآنی (( ما لهم من دونه من ولی )) بیانگر کدام مرتبه ی توحید است ؟
توحید در ولایت
13 – آیه شریفه (( قل هو الله احد )) به کدام مرتبه توحید دارد ؟
الف ) صفاتی *ب ) ذاتی ج ) افعالی د ) عملی
14 – کدام عبارت صحیح است ؟
الف ) خداوند بخشی از ولایت خود را به پیامبر (ص) واگذار کرده است .
ب ) مالکیت انسانها در کنار مالکیت خداوند است
ج ) هرگونه تصرف در جهان حق خداوند و شایسته اوست .*
د ) فرد تدبیر و مدیریت خود و مخلوقات را اصل و اساس برنامه ریزی قرار دهد .
15 – کدام گزینه بیانگر توحید در ربوبیت است ؟
الف ) انسان در کنار تدبیر الهی برای تدبیر خود حسابی جدا باز کند .
ب ) انسان نقش تدبیر و مدیریت خداوند را فراموش کنید
ج ) موجودات و به خصوص انسان قدرت پرورش و تدبیر ندارند
د ) انسان و تدبیرش همه از آن خدا و تحت تدبیر اوست .*
16 – اعتقاد به خدایان متعدد ..................... به چشم می خورد
الف ) در اکثر جوامع گذشته
ب ) در برخی جوامع *
ج ) در جوامعی که آیین الهی داشته اند
د ) همه ی موارد
17 – کدام عبارت یا آیه بر توحید افعالی دلالت ندارد .
الف ) ولن یکن کفوا احد* ب ) مالهم من دونه من ولی ج ) ولم یکن له شریک فی الملک د ) لا حول ولاقوۀ الا با الله العلی العظیم
18 – اعتقاد به اینکه تنها وجود مستقل خداست بیانگر .................... است .
الف ) توحید افعالی ب ) توحید صفاتی ج ) توحید عملی *د ) توحید ذاتی
درس سوم
1 – آیه زیر را ترجمه کنید و یک پیام برای آن بنویسید ؟
ان الله ربی و ربکم فاعیدوه هذا صراط مستقیم
ترجمه : همانا خدا پروردگار من و پروردگار شماست پس او را بپرستید این راه مستقیم است .
پیام : توحید عملی نتیجه توحید افعالی است
2 – پیام آیه شریفه « لیعبدوا الهاً واحداً ؛ فقط خدای یگانه را بپرستید » را بنویسید
بیانگر توحید عملی در بعد اجتماعی است پیام : دعوت به توحید عملی همراه با نفی طاغوت
3 – چگونه توحید ذاتی و افعالی ما را به توحید عملی می رساند ؟
پس از شناخت خداوند به عنوان تنها مبداء و آفریننده جهان و تنها سرچشمه خوبیها و زیباییها و آگاهی به اینکه او تنها مالک ، سرپرست ، اداره کننده و تنها تکیه گاه و پشتیبان جهان است ، این نتیجه به دست می آید که تنها وجود شایسته پرستش و اطاعت یعنی تنها معبود واقعی انسانها خداست .
4 – بر چه مبنایی اطاعت از پیامبر و جانشینان او لازمه توحید عملی است ؟
زیرا حکم و فرمان الهی از طریق رسول خدا (ص) و جانشینان بزرگوار آن حضرت به مردم می رسد و بدون تبعیت و اطاعت از آنان اطاعت از خداوند ممکن نیست
5 – نقطه مقابل « توحید عملی » چیست ؟ نام برده و مراتب ان را بنویسید .
شرک عملی – شرک جلی ( آشکار ) – شرک خفی ( پنهان )
6 – شرک جلی و شرک خفی را با ذکر نمونه تعریف کنید ؟
پرستش غیر خداست که به آن شرک جلی گفته می شود – پرستش بتها ، مجسمه های سنگی یا هر چیزی غیر از خدا
انسان به جای تبعیت از خداوند و کسب رضایت او از هوای نفس خود یا دیگری اطاعت کند و کارهایش را برای رسیدن به خواسته های نفسانی و یا خوش آمد دیگران انجام دهد این نوع از شرک را که حتی برای یک مسلمان و مومن هم می تواند رخ دهد شرک خفی می گویند – کسی که فکر کند آب و دارو در رفع تشنگی و در شفابخشی مستقل از خداوند تاثیر می گذارند دچار شرک خفی شده است .
7 – بعد اجتماعی توحید عملی را تعریف کنید ؟
به معنای یگانه و یکپارچه شدن نظام اجتماعی در جهت خداوند و اطاعت همه جانبه از اوست
8 – تشابه بعد فردی و بعد اجتماعی توحید عملی را توضیح دهید ؟
اگر کسی که در مسیر توحید عملی گام بردارد به شخصیتی متوازن ، متعادل و زیبا می رسد ، در جامعه ای نیز که در مسیر توحید حرکت کند نه تنها ستمگران و مردم حاکم نمی شوند بلکه روابط فرهنگی و مناسبات اقتصادی نیز به تعادل ، توازن ، هماهنگی و انسجام می رسد و به جامعه ای زیبا تبدیل می شود و عدالت اجتماعی در همه ابعاد آن واقعیت می یابد .
9 – شخصیت انسان مشرک را توصیف کنید و تشبیه قرآن را در این باره بنویسید ؟
از آنجا که انسان مشرک تحت سلطه تمایلات و خواسته های متضاد نفسانی خود و دیگران قرار دارد فردی است چند شخصیتی با جهتگیری های متفرق و سمت و سو های پراکنده و در خدمت معبود های گوناگون که هر کدام از این معبودها او را به سویی می کشند و درونش ستیزه ای پایان ناپذیر به وجود می آورند و آرامشش را سلب می کنند .
از دیدگاه قرآن انسان مشرک به فردی تشبیه شده است که باید به چند نفر خدمت کند و هر کدام در آن واحد به او فرمان دهند
10 – امروز پرستش بتها در میان ملتهای متمدن جایگاه ندارد.
صحیح * غلط
11 – بت پرستی و شرک در روزگار ما منسوخ شده است
صحیح غلط *
12 – دو مورد از عواملی را که موجب شده که در عصر جدید
13 – کدام جمله بیانگر توحید عملی در بعد اجتماعی است .
الف ) انسان در امیال و استفاده از زیور آلات فرمان خدا پیش می گیرد
*ب ) روابط فرهنگی و مناسبات اقتصادی به توازن و هماهنگی برسد
ج ) شخص کارهای خود را بر محور خدا تنظیم کند
د ) حاکمان گوناگون در سطوح جامعه مسلط باشند و مسالح خود را بخواهند
14 - ...توحید...... محور زندگی دینی و ...شرک...... محور زندگی غیر دینی است
15 – عبارت قرآنی « واجتنبوا الطاغوت » چه پیامی دارد ؟
الف ) امر به توحید عبادی ب ) امر به توحید نظری
ج ) نهی از شرک نظری * د ) نهی از شرک عملی
16 – اطاعت ازغیر خدا و انجام کارها برای رضایت دیگری ، بیانگرکدام یک از مراتب شرک است ؟
الف ) شرک افعالی ب ) شرک ذاتی
ج ) مرتبه اول شرک عملی *د ) مرتبه دوم شرک عملی
17 – کدام یک از مراتب توحید در اعمال و رفتار انسان است ؟
*الف ) توحید در عبادت ب ) توحید صفاتی ج ) توحید نظری د ) توحید افعالی
18 – کدام یک از عبارات نماز بیانگر توحید عملی است ؟
الف ) هوالواحد القهار *ب ) ایاک نعبد و ایاک نستعین ج ) قل هوالله احد د ) الله الصمد
19 – در صورتی توحید نظری میوه خود را می دهد که ...................
الف ) شناخت از توحید عملی در ذهن تثبیت شود
* ب ) اعتقاد به توحید ذاتی و افعالی در قلب تثبیت شود
ج ) اعتقاد به توحید عملی در قلب تثبیت شود
د ) شناخت از توحید ذاتی و افعالی در ذهن تثبیت شود
20 – در زندگی انسان امروز بیش از همه کدام مرتبه از توحید مورد غفلت قرار گرفته است ؟
الف ) توحید ذاتی ب ) توحید صفاتی * ج ) توحید عملی د ) توحید نظری
21 – کدام یک از مراتب شرک ممکن است برای فرد مسلمان و مومن رخ دهد ؟
الف ) شرک ذاتی ب ) مرتبه اول شرک عملی
ج ) شرک در مالکیت *د ) مرتبه دوم شرک عملی
22 – مهمترین شعار اسلام چیست ؟ کلمه لااله الاالله
23 – کلمه لااله الاالله بر دارنده توحید .....نظری....... و توحید .....عملی....... می باشد
24 – به چه دلیل کلمه لااله الاالله بیشتر بر توحید عملی می باشد ؟
زیرا مهمترین شعار اسلام و جامع همه ابعاد توحید است و در بردارنده همه ابعاد شخصیتی یک انسان موحد است
25 – عبارت ....لااله الاالله........ در بر دارنده همه ابعاد شخصی یک انسان موحدمی باشد
درس چهارم
1 – خداوند از ما می خواهد به بندگی خدا درآییم ، این خواست را خداوند ................
الف ) با وسوسه های شیطان تحقق می یابد
*ب ) با گرایش فطری در ما و تحقق به وسیله ی پیامبران الهی و کتاب آسمانی
ج ) با نفس اماره و شیطان عملی می کند د ) همه ی موارد
2 – معنای یگانه شدن انسان برای خدا چیست ؟ اخلاص در بندگی
3 – چهار مورد از آثار و ثمرات توحید عملی در زندگی انسان را بنویسید
1 – احساس اطمینان و آرامش روانی 2- زندگی سالم و به دور از فساد 3 – احساس لذت واقعی از زندگی خود 4- نجات از اضطراب ها و دغدغه ها
4 – چهار مورد از برنامه های رسیدن به حقیقت بندگی را نام ببرید
1 – تقویت روحیه حق پذیری 2 – افزایش معرفت به خداوند
3- راز و نیاز با خداوند و کمک خواستن از او 4- یاد معاد و روز حساب
5 – افراد حق پذیر چگونه افرادی هستند ( سه ویژگی برای آنان بنویسید )
1 - افراد حق پذیر تابع دلیل هستند و وقتی عقل آنان حقیقتی را یافت به دنبال آن می روند
2 - تسلیم حقیقت می شوند
3 - به آسانی وارد مسیر بندگی می شوند به سرعت راه موفقیت را می پیمایند
6 – کدام مورد از ثمرات توحید عملی نیست ؟
الف ) احساس لذت واقعی از زندگی ب ) احساس اطمینان و آرامش روانی
*ج ) از خود بیگانگی د ) زندگی سالم و به دور از فساد
7 – اولین قدم برای ورود به بندگی و صراط مستقیم ...................... است .
الف ) اهتمام به عمل صالح ب ) یاد معاد و روز حساب
*ج ) تقویت روحیه ی پذیری د ) افزایش معرفت به خداوند
8 – پیام آیه ( عنکبوت – 69 ) « کسانی که در راه ما به تلاش و مجاهدت بپردازند ،
قطعا راه های خود را به ایشان می نمایانیم » کدام گزینه درست است ؟
الف ) امداد خداوند به تمام مردم *ب ) عنایت و هدایت الهی شامل بندگان مومن
ج ) روگردانی خداوند از غیر مومنان د ) وعده ی الهی به امداد و هدایت انبیاء خود
9 – چگونه توجه مداوم به معاد و روز حساب موجب تقویت عبودیت در انسان می شود ؟
توجه به این حقیقت که همه ی ما حقیقت جاودانه ای در پیش داریم که کیفیت و چگونگی آن
در همین جهان بدست خود ما تعیین می شود .
10 – دعوت قرآن کریم به تفکر و تعقل در آیات و نشانه های الهی به مقصود ...معرفت و ایمان به خداوند....است.
11 – چگونه افزایش معرفت درتوحید نظری موجب افزایش عبودیت و بندگی مامیشود؟توضیح دهید
به هر میزان که معرفت و ایمان ما به خداوند بیشتر شود و او را عمیق تر بشناسیم انگیزه ی ما برای عبودیت و بندگی نیز افزایش می یابد .
12 – در میان مناجات ها و راز و نیازها ....نماز.... جایگاه ویژه ای دارد
13 – خداوند خطاب به ........... انجام .......... را برای تقویت حضور او یادآوری می کند
الف ) پیامبر اکرم (ص) – جهاد ب ) حضرت نوح (ع) – نماز
ج ) حضرت موسی (ع) – نماز* د ) حضرت ابراهیم (ع) – جهاد
14 – انسان چگونه می توانددارای شخصیت یگانه و یکپارچه در جهت عبودیت و پرستش خدا باشد ؟
زمانی که تمام جهت گیری زندگی سمت و سویی الهی داشته باشد و تمام کارها را فقط برای رضای خدا و تقرب به او انجام دهد و هوای نفس شیطان در وجودش نباشد .
15 – پیام آیه شریفه « ان الله هو ربی و ربکم فاعبد و هذا صراط مستقیم » را بنویسید
حقیقت صراط مستقیم و دین الهی بندگی خداوند و عبودیت است .
16 – هدف نهایی که توحید عملی ، انسان را به آن می رساند چیست ؟
الف ) بهشت ب ) قرب الهی* ج ) بندگی د ) تسلیم
17 – بندگی خدا به صورت یک گرایش ............. در درون انسانها وجود دارد و خداوند به وسیله ............. ما را به سوی آن راهنمایی نموده است .
الف ) فطری – هدایت تکوینی* ب ) غریزی – اراده خود
ج ) پیامبران الهی و کتابهای آسمانی د ) غریزی – هدایت تکوینی
18 – هر عملی دارای چند جزء می باشد ؟ نام برده و تعریف کنید
دو جزء – اول : نیت که به آن هدف یا قصد نیز می گوییم . دوم : شکل و ظاهر عمل
19 ) حسن فاعلی بر حسن فعلی تقدم دارد . صحیح* غلط
20 – نمونه بارز انسان مخلص از دیدگاه قرآن کیست ؟ چرا ؟
زیرا به درجات بالای اخلاص رسیده بود و توانست در مقابل وسوسه های شیطانی زلیخا همسر عزیز مصر ایستادگی کند .
درس پنجم
1 – توبه گناه را به کمک ....ایمان و عمل صالح .... و ...گناهان را.... به حسنات تبدیل می سازد .
2 - ................. موجودی است که توانایی ایستادن در برابر موانع خارجی و تمایلات درونی را دارد .
الف ) حیوان ب ) گیاه ج ) انسان* د ) همه موارد
3 – قیام انسان علیه خود با کدام ویژگی او ارتباط دارد ؟
الف ) تعقل ب ) بی نهایت طلبی او ج ) اختیار* د ) گرایش به نیکی ها
4 – خداوند برای رسیدن ما به رستگاری و سعادت چه الطافی نموده است ؟
او با لطف و مهربانی بی پایان خود همه ی ابزارهای رستگاری و کمال را برای ما مهیا ساخته و کوچکترین همت ما را با پاداش های بزرگ پاسخ می دهد
5 – چگونه چراغ عقل و فطرت آدمی به خاموشی می گراید ؟
گاهی آدمی حرمت خدای خود را می شکند گام در ناسپاسی می گذارد و خود را به گناهانی آلوده می کند و از مسیر رستگاری دور می شود . گاهی نیز حرمت شکنی به تدریج افزایش می یابد و دامنه ی گناه آنچنان گسترده می شود که چراغ عقل و فطرت به خاموشی می گراید در این صورت جهت الهی زندگی عوض می شود و آدمی پشت بخدا بسویی که شیطان وسوسه اش میکند قدم بر می دارد .
6 – از پرتگاههای خطرناک سقوط در وادی ضلالت ....................
الف ) عدم اعتراض عقل ب ) بیزاری از شخصیت آلوده * ج ) توجیه گناه د ) همه ی موارد
7 – شدت تخریبی گناهان ..یکسان نیست، برخی گناهان تاثیرشان ضعیف و برخی شدید تر است....
8 – چهر مورد از گناهان بزرگ را بنویسید
1- دروغ 2- ظلم به مردم 3- پذیرش ظلم و پشتیبانی از ظالم
4- کسب مال حرام 5- فساد های اخلاقی 6- تهمت
9 – گناهان :
الف ) زندگی دنیایی فرد را نابسامان می کنند ب ) در نسل های آینده او اثر می گذارد
ب ) عذاب های شدید اخروی را در پی دارد *د ) همه موارد
10 – توبه را تعریف کنید بازگشت بسوی خدا و انجام عمل صالح
11 – اصطلاح توبه در قرآن فقط برای انسانها به کار رفته است . صحیح غلط *
12 – آیه ی زیر را ترجمه نموده و پیام آن را بنویسید .
فمن تاب من بعد ظلمه و اصلح فان الله یتوب علیه ان الله غفور رحیم ...پس هر کس توبه کند بعد از ستم کردنش .... و به اصطلاح ...پس بدرستی که خداوند توبه ی او را می پذیرد ؛ همانا خداوند آمرزنده ی مهربان است ....
پیام : انسان گناهکار با انجام توبه می تواند از لطف الهی برخوردار شود .
13 – با توجه به آیه ی فوق بین گناه و غفران چه مراحلی باید طی شود .
الف ) سه مرحله : توبه – جبران – اصلاح ب ) دو مرحله : توبه – اصلاح
ج ) سه مرحله : توبه – پشیمانی از ظلم – اصلاح* د ) دو مرحله : توبه – آمرزش
14 – گناه آلودگی است و توبه ....پاکی از آلودگیها..... است .
15 – توبه صرفا یک کار ظاهری و لفظی است و ممکن است به تحول درونی بیانجامد .
صحیح غلط*
16 – با توجه به کلام امام علی (ع) توبه دارای چه مراحلی است ؟ نام ببرید
1- پشیمانی از گذشته 2- تصمیم بر عدم بازگشت به گناه
3- جبران حقوق ضایع شده ی مردم 4- جبران حقوق الهی
17 – اولین مرحله توبه .............. است
الف ) تصمیم بر عدم بازگشت به گناه ب ) جبران حقوق ضایع شده
ج ) توبه ی اجتماعی *د ) پشیمانی از گذشته
18 – قدم دوم توبه را نام برده و توضیح دهید
-تصمیم بر عدم بازگشت به گناه – قدم دوم در توبه آن است که شخص تائب ، تصمیم جدی به ترک گناه بگیرد . اظهار ندامت ظاهری و گفتن کلمه ی استغفار در حال تکرار گناه نه تنها پذیرفته نیست بلکه استغفار را بی خاصیت می کند .
19 – با انجام چه مراحلی عادت به گناه از بین می رود
:: موضوعات مرتبط:
,
,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0